Verpleegkunde Nummer 2 , pp. 21-24
jun 2018, jaargang 33
Verpleegkunde Nr. 2 , pp. 21-24
jun 2018, jr. 33
Proefschrift

Tussen verwachtingen en realiteit. Zelfmanagementondersteuning in de verpleegkundige praktijk en in de verpleegkundige opleiding

Een patiënt die een chronische aandoening in zijn of haar leven moet integreren staat daarbij voor een aantal adaptieve opgaven. Vaak zijn patiënten goed in staat die zelfstandig of met hulp van hun sociale omgeving te volbrengen, maar soms hebben zij bij hun zelfmanagement ondersteuning van zorgprofessionals nodig. Veelal zijn het verpleegkundigen die deze ondersteuning bieden. (...)
Dit proefschrift bestaat uit drie onderdelen. Het geeft inzicht in a) de rol van de verpleegkundige bij het ondersteunen van zelfmanagement, b) de essentiële competenties die nodig zijn om deze rol te vervullen en c) hoe zelfmanagementondersteuning in de opleiding voor hbo-verpleegkundigen wordt aangeleerd. 

Literatuur

  1. Alleyne G, Hancock C, Hughes P. Chronic and noncommunicable diseases: a critical challenge for nurses globally. Int Nurs Rev 2011;58:328-31.
  2. Van Houtum L, Heijmans M, Rijken M, et al. Perceived quality of chronic illness care is associated with selfmanagement: Results of a nationwide study in the Netherlands. Health policy 2016;120:431-9.
  3. Lukewich J, Mann E, VanDenKerkhof E, et al. Selfmanagement support for chronic pain in primary care: a cross-sectional study of patient experiences and nursing roles. J Adv Nurs 2015;71:2551-62.
  4. Barlow J, Wright C, Sheasby J, et al. Self-management approaches for people with chronic conditions: a review. Patient Educ Couns 2002;48:177-87.
  5. Raad voor de Volksgezondheid en Zorg. Gezondheid 2.0. U bent aan zet. Den Haag; 2010.
  6. Schuurmans L, Stuurgroep V&V 2020, Grotendorst A. V&V 2020 Deel 3 Beroepsprofiel verpleegkundige. In: V&VN, editor. Utrecht; 2012.
  7. WHO. Preparing a health care workforce for the 21st century. The challenge of chronic conditions. Genève: World Health Organisation; 2005.
  8. Lawn S, Battersby M, Lindner H, et al. What skills do primary health care professionals need to provide effective self-management support? Seeking consumer perspectives. Aust J Prim Health 2009;15:37-44.
  9. Clark AM. What are the components of complex interventions in healthcare? Theorizing approaches to parts, powers and the whole intervention. Soc Sci Med 2013;93:185-93.
  10. Stephenson. Correlating persons instead of tests. Character and Personality 1935;4:17-24.
  11. Pawson R., Greenhalgh T, Harvey G, Walshe K. Realist synthesis: an introduction. Manchester: ESRC Research Methods Programme, University of Manchester. 2004.
  12. Schulman-Green D, Jaser S, Martin F, et al. Processes of self-management in chronic illness. J Nurs Scholarsh 2012;44:136-44.
  13. Lawn S, Delany T, Sweet L, et al. Control in chronic condition self-care management: how it occurs in the health worker-client relationship and implications for client empowerment. J Adv Nurs 2014;70:383-94.
  14. Elissen A, Nolte E, Knai C, et al. Is Europe putting theory into practice? A qualitative study of the level of selfmanagement support in chronic care management approaches. BMC Health Serv Res 2013;13:117.
  15. Glasgow RE, Davis CL, Funnell MM, Beck A. Implementing practical interventions to support chronic illness self-management. Jt Comm J Qual Saf 2003;29:563-74.
  16. Whitlock EP, Orleans CT, Pender N, Allan J. Evaluating primary care behavioral counseling interventions: an evidence-based approach. Am J Prev Med 2002;22:26784.
  17. De Vries H, Dijkstra M, Kuhlman P. Self-efficacy: the third factor besides attitude and subjective norm as a predictor of behavioural intentions. Health Educ Res 1988;3:273-82.
  18. Orem DE. Nursing concepts of practice. New York: McGraw-Hill Book Company; 1985. 
  19. Papathanasiou I, Sklavou M, Kourkouta L. Holistic nursing care: theories and perspectives. Am J Nurs Sci 2013;2:1-5.
  20. Levett-Jones T, Lathlean J. Belongingness: A prerequisite for nursing students’ clinical learning. Nurse Educ Pract 2008;8:103-11.
  21. Allen D. The invisible work of nurses : hospitals, organisation and healthcare. Abingdon, Oxon: Routledge; 2015.
  22. Dierckx de Casterlé B. Realising skilled companionship in nursing: a utopian idea or difficult challenge? J Clin Nurs 2015;24:3327-35.
Proefschrift

Tussen verwachtingen en realiteit. Zelfmanagementondersteuning in de verpleegkundige praktijk en in de verpleegkundige opleiding

Een patiënt die een chronische aandoening in zijn of haar leven moet integreren staat daarbij voor een aantal adaptieve opgaven. Vaak zijn patiënten goed in staat die zelfstandig of met hulp van hun sociale omgeving te volbrengen, maar soms hebben zij bij hun zelfmanagement ondersteuning van zorgprofessionals nodig. Veelal zijn het verpleegkundigen die deze ondersteuning bieden. (...)
Dit proefschrift bestaat uit drie onderdelen. Het geeft inzicht in a) de rol van de verpleegkundige bij het ondersteunen van zelfmanagement, b) de essentiële competenties die nodig zijn om deze rol te vervullen en c) hoe zelfmanagementondersteuning in de opleiding voor hbo-verpleegkundigen wordt aangeleerd. 

Literatuur

  1. Alleyne G, Hancock C, Hughes P. Chronic and noncommunicable diseases: a critical challenge for nurses globally. Int Nurs Rev 2011;58:328-31.
  2. Van Houtum L, Heijmans M, Rijken M, et al. Perceived quality of chronic illness care is associated with selfmanagement: Results of a nationwide study in the Netherlands. Health policy 2016;120:431-9.
  3. Lukewich J, Mann E, VanDenKerkhof E, et al. Selfmanagement support for chronic pain in primary care: a cross-sectional study of patient experiences and nursing roles. J Adv Nurs 2015;71:2551-62.
  4. Barlow J, Wright C, Sheasby J, et al. Self-management approaches for people with chronic conditions: a review. Patient Educ Couns 2002;48:177-87.
  5. Raad voor de Volksgezondheid en Zorg. Gezondheid 2.0. U bent aan zet. Den Haag; 2010.
  6. Schuurmans L, Stuurgroep V&V 2020, Grotendorst A. V&V 2020 Deel 3 Beroepsprofiel verpleegkundige. In: V&VN, editor. Utrecht; 2012.
  7. WHO. Preparing a health care workforce for the 21st century. The challenge of chronic conditions. Genève: World Health Organisation; 2005.
  8. Lawn S, Battersby M, Lindner H, et al. What skills do primary health care professionals need to provide effective self-management support? Seeking consumer perspectives. Aust J Prim Health 2009;15:37-44.
  9. Clark AM. What are the components of complex interventions in healthcare? Theorizing approaches to parts, powers and the whole intervention. Soc Sci Med 2013;93:185-93.
  10. Stephenson. Correlating persons instead of tests. Character and Personality 1935;4:17-24.
  11. Pawson R., Greenhalgh T, Harvey G, Walshe K. Realist synthesis: an introduction. Manchester: ESRC Research Methods Programme, University of Manchester. 2004.
  12. Schulman-Green D, Jaser S, Martin F, et al. Processes of self-management in chronic illness. J Nurs Scholarsh 2012;44:136-44.
  13. Lawn S, Delany T, Sweet L, et al. Control in chronic condition self-care management: how it occurs in the health worker-client relationship and implications for client empowerment. J Adv Nurs 2014;70:383-94.
  14. Elissen A, Nolte E, Knai C, et al. Is Europe putting theory into practice? A qualitative study of the level of selfmanagement support in chronic care management approaches. BMC Health Serv Res 2013;13:117.
  15. Glasgow RE, Davis CL, Funnell MM, Beck A. Implementing practical interventions to support chronic illness self-management. Jt Comm J Qual Saf 2003;29:563-74.
  16. Whitlock EP, Orleans CT, Pender N, Allan J. Evaluating primary care behavioral counseling interventions: an evidence-based approach. Am J Prev Med 2002;22:26784.
  17. De Vries H, Dijkstra M, Kuhlman P. Self-efficacy: the third factor besides attitude and subjective norm as a predictor of behavioural intentions. Health Educ Res 1988;3:273-82.
  18. Orem DE. Nursing concepts of practice. New York: McGraw-Hill Book Company; 1985. 
  19. Papathanasiou I, Sklavou M, Kourkouta L. Holistic nursing care: theories and perspectives. Am J Nurs Sci 2013;2:1-5.
  20. Levett-Jones T, Lathlean J. Belongingness: A prerequisite for nursing students’ clinical learning. Nurse Educ Pract 2008;8:103-11.
  21. Allen D. The invisible work of nurses : hospitals, organisation and healthcare. Abingdon, Oxon: Routledge; 2015.
  22. Dierckx de Casterlé B. Realising skilled companionship in nursing: a utopian idea or difficult challenge? J Clin Nurs 2015;24:3327-35.
Over dit artikel
Auteur
Susanne van Hooft
Over de auteur

Dr. Susanne M. van Hooft is verpleegkundige en gezondheidswetenschapper. Zij werkt als onderzoeker en docent bij Hogeschool Rotterdam. In 2012 startte ze haar promotieonderzoek binnen het door ZonMW gefinancierde onderzoeksprogramma NURSE-CC (Nursing Research into Selfmanagement and Empowerment in Chronic Care). Zij promoveerde in oktober 2017 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam bij prof. dr. Roland Bal. Het onderzoek werd begeleid door de co-promotoren dr. AnneLoes van Staa en dr. Jolanda Dwarswaard.
Het volledige proefschrift is te vinden op: https://repub.eur.nl/pub/102421/Susanne-van-Hooft-Proefschrift.pdf

Correspondentieadres: s.m.van.hooft@hr.nl

Printdatum
29 juni 2018
E-pubdatum
2 juli 2018
ISSN print
0920-3273
ISSN online
2468-2225


Over dit artikel
Auteur
Susanne van Hooft
Over de auteur

Dr. Susanne M. van Hooft is verpleegkundige en gezondheidswetenschapper. Zij werkt als onderzoeker en docent bij Hogeschool Rotterdam. In 2012 startte ze haar promotieonderzoek binnen het door ZonMW gefinancierde onderzoeksprogramma NURSE-CC (Nursing Research into Selfmanagement and Empowerment in Chronic Care). Zij promoveerde in oktober 2017 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam bij prof. dr. Roland Bal. Het onderzoek werd begeleid door de co-promotoren dr. AnneLoes van Staa en dr. Jolanda Dwarswaard.
Het volledige proefschrift is te vinden op: https://repub.eur.nl/pub/102421/Susanne-van-Hooft-Proefschrift.pdf

Correspondentieadres: s.m.van.hooft@hr.nl

Printdatum
29 juni 2018
E-pubdatum
2 juli 2018
ISSN print
0920-3273
ISSN online
2468-2225