Samenvatting
DOEL: Nagaan hoe een (online) onderwijsactiviteit zich verhoudt tot de attitude tegenover ouderen bij eerste- en tweedejaarsstudenten verpleegkunde.
METHODE: 131 eerstejaarsstudenten vulden zowel vóór als na een klassiek, real-life hoorcollege met gerontologische vakinhouden de Aging Semantic Differential (ASD) in. Daarnaast werd dezelfde meetschaal aan 94 tweedejaarsstudenten voorgelegd, dit zowel vóór als na het volgen van een webinar met gerontologische vakinhouden. De ASD-somscore varieert van 27 (uiterst positieve attitude) tot 189 (uiterst negatieve attitude). Een score van 108 wijst op een neutrale attitude.
RESULTATEN: Zowel bij de eerste als tweedejaarsstudenten was de gemiddelde attitudescore vóór de onderwijsactiviteit (respectievelijk 83,2 en 91,0) significant hoger dan na de activiteit (respectievelijk 77,2 en 85,7). Op itemniveau rapporteerden de eerstejaarsstudenten na de onderwijsactiviteit bij 16 items een significant lagere score, wat bij de tweedejaarsstudenten bij 12 items het geval was. Wat de attitudescore betreft, waren er bij beide studentengroepen geen significante verschillen naargelang hun geslacht.
CONCLUSIE: Na het bijwonen van het hoorcollege en de webinar is de attitude tegenover ouderen licht positiever dan vóór aanvang van de (online) onderwijsactiviteit. Vervolgonderzoek is nodig om na te gaan in welke mate attitudes op duurzame wijze evolueren na het bijwonen van onderwijsactiviteiten. Daarnaast is verder onderzoek nodig om na te gaan of de lesinhoud, onderwijsvorm of de combinatie van beide bijdraagt tot de attitudevorming.
Trefwoorden: attitude, ouderen, studenten, verpleegkunde, onderwijs