Verpleegkunde Nummer 1 , pp. 4-6
mrt 2021, jaargang 36
Verpleegkunde Nr. 1 , pp. 4-6
mrt 2021, jr. 36
Actueel

Verpleegstages tijdens een gezondheidscrisis: een scherprechter voor het verder zetten van de opleiding?

Verpleegstages zijn essentieel om cognitieve, reflectieve en affectieve vaardigheden te verwerven. Toch is het onduidelijk hoe raadzaam en waardevol het is om studenten naar de verpleegpraktijk te sturen in tijden van grote gezondheidscrisissen, zoals een pandemie. Snelle, en soms gedwongen, beslissingen om verpleegstages verder te zetten, te wijzigen of uit te stellen kunnen invloed hebben op de keuze van studenten voor de opleiding en het beroep tot verpleegkundige. Wetenschappelijke kennis over de impact van verpleegstages tijdens een pandemie is tot op heden schaars. Tijdens de eerste golf van de COVID-19-crisis (maart-mei 2020) liep ruim de helft van de Vlaamse studenten verpleegkunde een verpleegstage, en uit hun ervaringen kunnen we lessen leren voor het stagegebeuren tijdens een gezondheidscrisis. In deze bijdrage schetsen we een aantal randvoorwaarden om verpleegstages tijdens een gezondheidscrisis tot een betekenisvolle leerervaring te maken.

Literatuur

  1. Dewart G, Corcoran L, Thirsk L, et al. Nursing education in a pandemic: Academic challenges in response to COVID-19. Nurse Educ Today 2020;92:104471.
  2. Hayter M, Jackson D. Pre-registration undergraduate nurses and the COVID-19 pandemic: Students or workers? J Clin Nurs 2020;29(17-18):3115-6.
  3. Ryan R, Deci E. Self-Determination Theory: Basic Psychological Needs in Motivation, Development, and Wellness. New York: The Guilford Press; 2017.
  4. Bandura A. Social Cognitive Theory of self-regulation. Organ Behav Human Decis Process 1991;50(2):248-87.
  5. Henderson A, Cooke M, Creedy DK, et al. Nursing students’ perceptions of learning in practice environments: A review. Nurse Educ Today 2012;32:299-302.
  6. Palsson Y, Martensson G, Swenne CL, et al. A peer learning intervention for nursing students in clinical practice education: A quasi-experimental study. Nurse Educ Today 2017;51:81-7.
  7. Carey MC, Kent B, Latour J. Experiences of undergraduate nursing students in peer assisted learning in clinical practice: a qualitative systematic review. JBI Database System Rev Implement Rep 2018;16(5):1190-219.
  8. Brunworth J. Teaching nursing students in the COVID-unknown. Elsevier Connect. 6 mei 2020. Te raadplegen op: https://www.elsevier.com/connect/teaching-nursing-students-in-the-covid-unknown
Actueel

Verpleegstages tijdens een gezondheidscrisis: een scherprechter voor het verder zetten van de opleiding?

Verpleegstages zijn essentieel om cognitieve, reflectieve en affectieve vaardigheden te verwerven. Toch is het onduidelijk hoe raadzaam en waardevol het is om studenten naar de verpleegpraktijk te sturen in tijden van grote gezondheidscrisissen, zoals een pandemie. Snelle, en soms gedwongen, beslissingen om verpleegstages verder te zetten, te wijzigen of uit te stellen kunnen invloed hebben op de keuze van studenten voor de opleiding en het beroep tot verpleegkundige. Wetenschappelijke kennis over de impact van verpleegstages tijdens een pandemie is tot op heden schaars. Tijdens de eerste golf van de COVID-19-crisis (maart-mei 2020) liep ruim de helft van de Vlaamse studenten verpleegkunde een verpleegstage, en uit hun ervaringen kunnen we lessen leren voor het stagegebeuren tijdens een gezondheidscrisis. In deze bijdrage schetsen we een aantal randvoorwaarden om verpleegstages tijdens een gezondheidscrisis tot een betekenisvolle leerervaring te maken.

Literatuur

  1. Dewart G, Corcoran L, Thirsk L, et al. Nursing education in a pandemic: Academic challenges in response to COVID-19. Nurse Educ Today 2020;92:104471.
  2. Hayter M, Jackson D. Pre-registration undergraduate nurses and the COVID-19 pandemic: Students or workers? J Clin Nurs 2020;29(17-18):3115-6.
  3. Ryan R, Deci E. Self-Determination Theory: Basic Psychological Needs in Motivation, Development, and Wellness. New York: The Guilford Press; 2017.
  4. Bandura A. Social Cognitive Theory of self-regulation. Organ Behav Human Decis Process 1991;50(2):248-87.
  5. Henderson A, Cooke M, Creedy DK, et al. Nursing students’ perceptions of learning in practice environments: A review. Nurse Educ Today 2012;32:299-302.
  6. Palsson Y, Martensson G, Swenne CL, et al. A peer learning intervention for nursing students in clinical practice education: A quasi-experimental study. Nurse Educ Today 2017;51:81-7.
  7. Carey MC, Kent B, Latour J. Experiences of undergraduate nursing students in peer assisted learning in clinical practice: a qualitative systematic review. JBI Database System Rev Implement Rep 2018;16(5):1190-219.
  8. Brunworth J. Teaching nursing students in the COVID-unknown. Elsevier Connect. 6 mei 2020. Te raadplegen op: https://www.elsevier.com/connect/teaching-nursing-students-in-the-covid-unknown
Over dit artikel
Auteurs
Veerle Duprez, Ann Van Hecke, Rick Verhaeghe, Simon Malfait
Over de auteurs

Dr. Veerle Duprez was postdoctoraal onderzoeker bij het Universitair Centrum voor Verpleegkunde en Vroedkunde (Universiteit Gent), momenteel werkt zij als stafmedewerker en onderzoeker bij het departement Verpleging (Universitair Ziekenhuis Gent).

Prof. dr. Ann Van Hecke is professor bij het Universitair Centrum voor Verpleegkunde en Vroedkunde, Universiteit Gent, en stafmedewerker bij het departement Verpleging van het Universitair Ziekenhuis Gent.

Prof. dr. Rik Verhaeghe is directeur Verpleging in het Universitair Ziekenhuis Gent en gastprofessor aan de Universiteit Gent.

Dr. Simon Malfait is stafmedewerker en onderzoeker bij het departement Verpleging en de strategische beleidscel van het Universitair Ziekenhuis Gent.

Correspondentieadres: veerle.duprez@uzgent.be

Printdatum
12 maart 2021
E-pubdatum
15 maart 2021
ISSN print
0920-3273
ISSN online
2468-2225
DOI
https://doi.org/10.24078/vpg.2021.3.126588


Over dit artikel
Auteurs
Veerle Duprez, Ann Van Hecke, Rick Verhaeghe, Simon Malfait
Over de auteurs

Dr. Veerle Duprez was postdoctoraal onderzoeker bij het Universitair Centrum voor Verpleegkunde en Vroedkunde (Universiteit Gent), momenteel werkt zij als stafmedewerker en onderzoeker bij het departement Verpleging (Universitair Ziekenhuis Gent).

Prof. dr. Ann Van Hecke is professor bij het Universitair Centrum voor Verpleegkunde en Vroedkunde, Universiteit Gent, en stafmedewerker bij het departement Verpleging van het Universitair Ziekenhuis Gent.

Prof. dr. Rik Verhaeghe is directeur Verpleging in het Universitair Ziekenhuis Gent en gastprofessor aan de Universiteit Gent.

Dr. Simon Malfait is stafmedewerker en onderzoeker bij het departement Verpleging en de strategische beleidscel van het Universitair Ziekenhuis Gent.

Correspondentieadres: veerle.duprez@uzgent.be

Printdatum
12 maart 2021
E-pubdatum
15 maart 2021
ISSN print
0920-3273
ISSN online
2468-2225
DOI
https://doi.org/10.24078/vpg.2021.3.126588