Relationeel afgestemde zorg leren

Leer- en onderwijsprocessen in het klinisch onderwijs van bachelorstudenten verpleegkunde

  • 30 min.
  • Onderzoeksartikel

Samenvatting

DOEL: De studie beoogt te achterhalen hoe mentoren studenten ondersteunen in het leren van relationeel afgestemde zorg, en hoe studenten dat leren ervaren.
METHODE: Kwalitatief descriptief onderzoek. Semigestructureerde interviews gehouden met 20 mentoren en 21 studenten werden na systematische codering geanalyseerd met constante comparatieve vergelijking.
RESULTATEN: Voor zowel studenten als mentoren is relationele afstemming geen noodzakelijk kenmerk van goede zorg. In het leren in de klinische omgeving staan medische en technisch-verpleegkundige kennis nog teveel op de voorgrond. Voor mentoren is goede zorg ‘afgewerkte’ zorg die beleefd uitgevoerd wordt. Zowel mentoren als studenten zijn van mening dat de attitude die nodig is om op adequate wijze met de zorgontvanger in contact te gaan, eerder gegeven zijn en meegebracht moeten worden naar de klinische setting dan dat ze geleerd moeten/kunnen worden. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat de studenten in hun leren gehinderd worden door hun positie als student en, in het bijzonder, door de aandacht die ze aan de evaluatie door de mentoren geven.
CONCLUSIE: Hoewel de hogeschool relationeel afgestemde zorg, vanuit de zorgethiek, een belangrijke plaats toekent, lijkt dit voor studenten tijdens hun stage geen belangrijk leerdoel te vormen. Bovendien worden ze in het leren ervan slechts in beperkte mate door de mentoren ondersteund.

Trefwoorden: Relationeel afgestemde zorg, goede zorg, zorgethiek, leerprocessen, studenten verpleegkunde, klinisch onderwijs, rol mentor

&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?

Wat is bekend? Wat is nieuw? Wat is de relevantie?

Studenten opleiden tot het geven van relationeel afgestemde zorg is een aspiratie van de verpleegkundige professie.

De klinische opleiding vormt hierin een belangrijke factor.

Mentoren spelen een belangrijke rol in de klinische opleiding van studenten.

Ondanks de nadruk die de betrokken hogeschool legt op het belang van relationeel afgestemde zorg, wordt in de onderzochte klinische setting het leren ervan maar matig ondersteund door de mentoren.