Verpleegkunde Nummer 3 , pp. 35-38
sep 2019, jaargang 34
Verpleegkunde Nr. 3 , pp. 35-38
sep 2019, jr. 34
Inaugurele & lectorale rede

Notes on Nursing 2.0

De noodzaak tot verpleegkundig leiderschap en professionele eigenheid in de verpleegkundige en verzorgende beroepen

Op 4 april jl. sprak dr. Margreet van der Cingel haar inaugurele rede uit tijdens een symposium ter gelegenheid van haar installatie als lector Leiderschap & Identiteit in het verpleegkundig domein van de hogeschool NHL Stenden en het Medisch Centrum Leeuwarden. Dit artikel is een samenvatting van de rede.

Literatuur

  1.  Skretkowicz V. Florence Nightingale’s Notes on Nursing. 2010.
  2. Thiadens AJH, Smulders-Aghina MJ. De verpleegkundige die ons toekomt. Deventer: Van Loghum Slaterus; 1971.
  3. Benner P. Educating Nurses: A Call for Radical Transformation - How Far Have We Come? J Nurs Educ 2012;51(4):183-4.
  4. Stuurgroep Beroepsprofielen. Toekomstbestendige beroepen in de verpleging en verzorging. 2016.
  5. Huber M, Knottnerus JA, Green L, et al. How should we define health? BMJ 2011;343:d4163-d4163.
  6. Van der Cingel CJM, Jukema JS. Persoonsgerichte zorg: praktijken van goede zorg voor ouderen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum; 2014.
  7. Adriaansen M, Peters J. Leiderschapsontwikkeling van verpleegkundigen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum; 2018.
  8. Plas, van Engelshoven I, Mintjes-de Groot J. Doorbreek de rituelen. Een overzicht van zinloze rituelen in de zorg en een stappenplan om deze te doorbreken. Utrecht: Landelijk expertisecentrum Verpleging & Verzorging; 2008.
  9. Van Lieshout F, Jacobs GC, Cardiff S. Actieonderzoek: principes voor verandering in zorg en welzijn. Assen: Koninklijk Van Gorcum BV; 2017.
  10. Goldhaber D. The Nature-Nurture Debates: Bridging the Gap. New York, NY, US: Cambridge University Press; 2012.
  11. Van Knippenberg D, Hogg M. Social identifications in organizational behavior. The Self at Work: Fundamental Theory and Research. New York, NY, US: Routledge/Taylor & Francis Group; 2018.
  12. Hogg MA. A social identity theory of leadership. Personal Soc Psychol Rev 2001;5(3):184-200.
  13. Verhaeghe P. Identiteit. Amsterdam: De Bezige Bij; 2012.
  14. CBS. Arbeidsmarkt in cijfers 2016. Publicaties Arbeidsmarkt Zorg en Welzijn. 2016.
  15. Ayman R, Korabik K. Leadership: Why gender and culture matter. Am Psychol 2010;65(3):157-70.
  16. Van Gemert V, Spijker G. Verdichtsel en werkelijkheid: de waardering van de verpleegkundige zorg door de jaren heen. 1990.
  17. Fagermoen SM. Professional identity: value embedded in meaningful nursing practice. J Adv Nurs 1997;25:434-41.
  18. Duivesteijn-Ockeloen K. Op zoek naar de ‘totale mens’. Taak, verantwoordelijkheid en identiteit van de verpleegkunde in Nederland 1955-1988. Proefschrift Open Universiteit. 2016.
  19. Meleis AI. Theoretical nursing: development and progress. Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins; 2011.
  20. Hoff J. De verpleegkundige sous rature. Masterthese Universiteit Utrecht. 2018.
  21. Wong CA, Laschinger HKS. Authentic leadership, performance, and job satisfaction: the mediating role of empowerment. J Adv Nurs 2013;69(4):947-59.
  22. Ten Hoeve Y, Roodbol PF. From student nurse to nurse professional: the shaping of professional identity in nursing. Rijksuniversiteit Groningen; 2018.
  23. Vermeulen H, Holleman G, Huis A, Ista E, Lalleman P. Verpleegkundig leiderschap. Houten: Bohn Stafleu van Loghum; 2017.
  24. Foli KJ, Braswell M, Kirkpatrick J, Lim E. Development of leadership behaviors in undergraduate nursing students: a service-learning approach. Nurs Educ Perspect 2014;35(2):76-82.
  25. Day DD, Hand MW, Jones AR, et al. The Oncology Nursing Society Leadership Competency project: developing a road map to professional excellence. Clin J Oncol Nurs 2014;18(4):432-6.
  26. Plas M, Crijns M. Vakinhoudelijk leiderschap en de LPI. Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice 2010;(3).
  27. Fast O, Rankin J. Rationing nurses: Realities, practicalities, and nursing leadership theories. Nurs Inq 2018;25(2):e12227.
  28. Mannix J, Wilkes L, Daly J. Attributes of clinical leadership in contemporary nursing: an integrative review. Contemp Nurse 2013;45(1):10-21.
  29. Bender M, Williams M, Su W, Hites L. Clinical nurse leader integrated care delivery to improve care quality: factors influencing perceived success. J Nurs Scholarsh 2016;48(4):414-22.
  30. Cummings GG, MacGregor T, Davey M, et al. Leadership styles and outcome patterns for the nursing workforce and work environment: A systematic review. Int J Nurs Stud 2010;47(3):363-85.
  31. Van der Cingel CJM. Zorg als morele praktijk in het Bachelor Verpleegkunde onderwijs, hoe leer je professionals goede zorg? Pod voor Bio-eth 2015;(1).
  32. Iszatt-White M, Kempster S. Authentic leadership: getting back to the roots of the ‘Root Construct’? Int J Manag Rev 2018 Nov 8.
  33. Shapira-Lishchinsky O. Simulations in nursing practice: toward authentic leadership. J Nurs Manag 2014;22(1):60-9.
Inaugurele & lectorale rede

Notes on Nursing 2.0

De noodzaak tot verpleegkundig leiderschap en professionele eigenheid in de verpleegkundige en verzorgende beroepen

Op 4 april jl. sprak dr. Margreet van der Cingel haar inaugurele rede uit tijdens een symposium ter gelegenheid van haar installatie als lector Leiderschap & Identiteit in het verpleegkundig domein van de hogeschool NHL Stenden en het Medisch Centrum Leeuwarden. Dit artikel is een samenvatting van de rede.

Literatuur

  1.  Skretkowicz V. Florence Nightingale’s Notes on Nursing. 2010.
  2. Thiadens AJH, Smulders-Aghina MJ. De verpleegkundige die ons toekomt. Deventer: Van Loghum Slaterus; 1971.
  3. Benner P. Educating Nurses: A Call for Radical Transformation - How Far Have We Come? J Nurs Educ 2012;51(4):183-4.
  4. Stuurgroep Beroepsprofielen. Toekomstbestendige beroepen in de verpleging en verzorging. 2016.
  5. Huber M, Knottnerus JA, Green L, et al. How should we define health? BMJ 2011;343:d4163-d4163.
  6. Van der Cingel CJM, Jukema JS. Persoonsgerichte zorg: praktijken van goede zorg voor ouderen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum; 2014.
  7. Adriaansen M, Peters J. Leiderschapsontwikkeling van verpleegkundigen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum; 2018.
  8. Plas, van Engelshoven I, Mintjes-de Groot J. Doorbreek de rituelen. Een overzicht van zinloze rituelen in de zorg en een stappenplan om deze te doorbreken. Utrecht: Landelijk expertisecentrum Verpleging & Verzorging; 2008.
  9. Van Lieshout F, Jacobs GC, Cardiff S. Actieonderzoek: principes voor verandering in zorg en welzijn. Assen: Koninklijk Van Gorcum BV; 2017.
  10. Goldhaber D. The Nature-Nurture Debates: Bridging the Gap. New York, NY, US: Cambridge University Press; 2012.
  11. Van Knippenberg D, Hogg M. Social identifications in organizational behavior. The Self at Work: Fundamental Theory and Research. New York, NY, US: Routledge/Taylor & Francis Group; 2018.
  12. Hogg MA. A social identity theory of leadership. Personal Soc Psychol Rev 2001;5(3):184-200.
  13. Verhaeghe P. Identiteit. Amsterdam: De Bezige Bij; 2012.
  14. CBS. Arbeidsmarkt in cijfers 2016. Publicaties Arbeidsmarkt Zorg en Welzijn. 2016.
  15. Ayman R, Korabik K. Leadership: Why gender and culture matter. Am Psychol 2010;65(3):157-70.
  16. Van Gemert V, Spijker G. Verdichtsel en werkelijkheid: de waardering van de verpleegkundige zorg door de jaren heen. 1990.
  17. Fagermoen SM. Professional identity: value embedded in meaningful nursing practice. J Adv Nurs 1997;25:434-41.
  18. Duivesteijn-Ockeloen K. Op zoek naar de ‘totale mens’. Taak, verantwoordelijkheid en identiteit van de verpleegkunde in Nederland 1955-1988. Proefschrift Open Universiteit. 2016.
  19. Meleis AI. Theoretical nursing: development and progress. Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins; 2011.
  20. Hoff J. De verpleegkundige sous rature. Masterthese Universiteit Utrecht. 2018.
  21. Wong CA, Laschinger HKS. Authentic leadership, performance, and job satisfaction: the mediating role of empowerment. J Adv Nurs 2013;69(4):947-59.
  22. Ten Hoeve Y, Roodbol PF. From student nurse to nurse professional: the shaping of professional identity in nursing. Rijksuniversiteit Groningen; 2018.
  23. Vermeulen H, Holleman G, Huis A, Ista E, Lalleman P. Verpleegkundig leiderschap. Houten: Bohn Stafleu van Loghum; 2017.
  24. Foli KJ, Braswell M, Kirkpatrick J, Lim E. Development of leadership behaviors in undergraduate nursing students: a service-learning approach. Nurs Educ Perspect 2014;35(2):76-82.
  25. Day DD, Hand MW, Jones AR, et al. The Oncology Nursing Society Leadership Competency project: developing a road map to professional excellence. Clin J Oncol Nurs 2014;18(4):432-6.
  26. Plas M, Crijns M. Vakinhoudelijk leiderschap en de LPI. Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice 2010;(3).
  27. Fast O, Rankin J. Rationing nurses: Realities, practicalities, and nursing leadership theories. Nurs Inq 2018;25(2):e12227.
  28. Mannix J, Wilkes L, Daly J. Attributes of clinical leadership in contemporary nursing: an integrative review. Contemp Nurse 2013;45(1):10-21.
  29. Bender M, Williams M, Su W, Hites L. Clinical nurse leader integrated care delivery to improve care quality: factors influencing perceived success. J Nurs Scholarsh 2016;48(4):414-22.
  30. Cummings GG, MacGregor T, Davey M, et al. Leadership styles and outcome patterns for the nursing workforce and work environment: A systematic review. Int J Nurs Stud 2010;47(3):363-85.
  31. Van der Cingel CJM. Zorg als morele praktijk in het Bachelor Verpleegkunde onderwijs, hoe leer je professionals goede zorg? Pod voor Bio-eth 2015;(1).
  32. Iszatt-White M, Kempster S. Authentic leadership: getting back to the roots of the ‘Root Construct’? Int J Manag Rev 2018 Nov 8.
  33. Shapira-Lishchinsky O. Simulations in nursing practice: toward authentic leadership. J Nurs Manag 2014;22(1):60-9.
Over dit artikel
Auteur
Margreet van der Cingel
Over de auteur

Dr. Margreet van der Cingel, volgde de opleidingen in-service A en CCU-verpleegkundige en studeerde Verplegingswetenschappen. Zij werkte als verpleegkundige in diverse ziekenhuizen en was hoofdverpleegkundige, zorgmanager en beleidsen organisatieadviseur. Vanaf 2003 werkte ze als
(hoofd)docent en onderzoeker bij verschillende lectoraten. Ze is in 2012 gepromoveerd op het thema ‘compassie in de verpleegkundige praktijk’ en werkte mee aan de totstandkoming van het landelijk opleidingsprofiel Bachelor of Nursing 2020.

Correspondentieadres: margreet.van.der.cingel@nhlstenden.com

Printdatum
20 september 2019
E-pubdatum
23 september 2019
ISSN print
0920-3273
ISSN online
2468-2225


Over dit artikel
Auteur
Margreet van der Cingel
Over de auteur

Dr. Margreet van der Cingel, volgde de opleidingen in-service A en CCU-verpleegkundige en studeerde Verplegingswetenschappen. Zij werkte als verpleegkundige in diverse ziekenhuizen en was hoofdverpleegkundige, zorgmanager en beleidsen organisatieadviseur. Vanaf 2003 werkte ze als
(hoofd)docent en onderzoeker bij verschillende lectoraten. Ze is in 2012 gepromoveerd op het thema ‘compassie in de verpleegkundige praktijk’ en werkte mee aan de totstandkoming van het landelijk opleidingsprofiel Bachelor of Nursing 2020.

Correspondentieadres: margreet.van.der.cingel@nhlstenden.com

Printdatum
20 september 2019
E-pubdatum
23 september 2019
ISSN print
0920-3273
ISSN online
2468-2225