Vertrouwen in de relatie tussen zorgverleners en patiënten met een chronische ziekte

Een exploratieve kwalitatieve studie

  • 29 min.
  • Onderzoeksartikel

Samenvatting

DOEL: Exploreren van het concept vertrouwen zoals het zich manifesteert in de relatie tussen patiënten met chronische aandoeningen en hun zorgverleners.
METHODE: Veertien semigestructureerde interviews met patiënten die bevraagd werden over hun relatie met hun zorgverleners. Een grounded-theory-benadering werd gebruikt. Datacollectie en data-analyse gebeurden iteratief. Er vond onderzoekerstriangulatie plaats.
RESULTAAT: Het uit de data gereconstrueerde concept ’vertrouwen’ is de uitkomst van de interactie tussen de patiënt en de zorgverlener. Vertrouwen kan verschillende dimensies aannemen: 1. vertrouwen in de professional, 2. vertrouwen in de relatie, 3. vertrouwen in de onvoorwaardelijkheid van de relatie en 4. wantrouwen. Vertrouwen is de uitkomst van een proces waarbij er facilitatoren en barrières zijn voor het opbouwen of afbreken van vertrouwen in de zorgrelatie.
DISCUSSIE: Een breed palet van factoren die het ontstaan en evolueren van vertrouwen bij patiënten met een chronische aandoening beïnvloeden werd verkregen. Vervolgonderzoek met een grotere steekproef in diverse settings is wenselijk om de ervaringen van patiënten en de bestaande concepten verder uit te diepen.
CONCLUSIE: Het belang van vertrouwen in de zorgrelatie bij patiënten met een chronische aandoening wordt in deze studie beklemtoond. Interpersoonlijke competenties blijken belangrijk. De resultaten kunnen zorgverleners helpen te reflecteren over hun gedrag ten aanzien van patiënten met een chronische aandoening

Trefwoorden: Vertrouwen, chronische aandoening, groundedtheorybenadering, verpleegkunde

Wat is bekend? Wat is nieuw? Wat is de relevantie?
  • Ervaring, grondigheid en kennis, geslacht, opleiding en leeftijd van de zorgverlener kunnen de aanwezigheid van vertrouwen in de zorgverlener op een positieve manier beïnvloeden.
  • De sterkte van de relatie tussen patiënt en zorgverlener, veroorzaakt door continuïteit, door de aanwezigheid van vertrouwen en door betere kennis en begrip van de behandeling, verhoogt het zelfmanagement.
    &ellipsis;

    Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

    Abonneer nu

    Heeft u al een account?